Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om in iedere woning in Nederland rookmelders aanwezig te hebben. Deze verplichting bestond al voor nieuwbouwwoningen die na 2003 gebouwd zijn, maar gaat nu ook gelden voor bestaande bouw. Volgens artikel 6.21 van het Bouwbesluit moet op iedere verdieping van een zelfstandige woning minstens één rookmelder hangen. In kamerwoningen, zoals studentenhuizen, is in iedere kamer een rookmelder verplicht. Daarnaast moeten ook besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt, zijn voorzien van een rookmelder. Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om in iedere woning in Nederland rookmelders aanwezig te hebben. Deze verplichting bestond al voor nieuwbouwwoningen die na 2003 gebouwd zijn, maar gaat nu ook gelden voor bestaande bouw.  Volgens artikel 6.21 van het Bouwbesluit moet op iedere verdieping van een zelfstandige woning minstens één rookmelder hangen. In kamerwoningen, zoals studentenhuizen, is in iedere kamer een rookmelder verplicht. Daarnaast moeten ook besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt, zijn voorzien van een rookmelder.

Het plaatsen van rookmelders in huurwoningen betreffen dringende werkzaamheden in de zin van artikel 7:220 lid 1 BW waaraan álle huurders hun medewerking moeten verlenen. Dit vanwege de verplichting in het Bouwbesluit vanaf 1 juli 2022 én het feit dat de rookmelders worden aangebracht in het kader van de veiligheid van de huurders.

Als een huurder weigert hieraan zijn medewerking te verlenen, kan in een rechtszaak een vonnis worden behaald waarmee de verhuurder tegen de wil van de huurder in rookmelders in de huurwoning kan plaatsen.

Verhuurders die de verplichte rookmelders niet (tijdig) plaatsen, lopen het risico geconfronteerd te worden met een huurprijsvermindering. Dit kan namelijk als een gebrek (artikel 7:204 lid 2 BW) worden bestempeld. De verhuurder loopt daarnaast het risico een boete te krijgen vanuit de gemeente. Bovendien kan een verzekeraar besluiten om niet uit te keren na brand in een woning waarin niet de vereiste rookmelders hangen.

Bent u al bezig met de voorbereidingen om tijdig rookmelders in uw huurwoningen te hebben? Op juridisch gebied ondersteunen wij u graag, waar nodig.