Verhuurders gebruiken een verkregen ontbindings- en ontruimingsvonnis lang niet altijd. Regelmatig wordt een huurder nog een laatste kans gegund om in de woning te kunnen blijven wonen. Daar zijn dan bepaalde voorwaarden aan verbonden, zoals het tijdig betalen van de huur of het niet meer mogen veroorzaken van overlast. Als het daarna weer mis gaat, kan het ‘oude’ vonnis tot ontbinding en ontruiming dan nog worden gebruikt? Verhuurders gebruiken een verkregen ontbindings- en ontruimingsvonnis lang niet altijd. Regelmatig wordt een huurder nog een laatste kans gegund om in de woning te kunnen blijven wonen. Daar zijn dan bepaalde voorwaarden aan verbonden, zoals het tijdig betalen van de huur of het niet meer mogen veroorzaken van overlast. Als het daarna weer mis gaat, kan het ‘oude’ vonnis tot ontbinding en ontruiming dan nog worden gebruikt?

Volgens de wettelijke regels van verjaring kan een vonnis tot twintig jaar na het behalen ervan worden tenuitvoergelegd. Als de huurder echter geen aanleiding heeft om te veronderstellen dat de verhuurder het behaalde vonnis alsnog, op een later moment, zal gebruiken, kan dit tot problemen leiden.

Het huurrecht bepaalt dat een geëindigde huurovereenkomst (bijvoorbeeld door ontbinding) automatisch voor onbepaalde tijd wordt verlengd als de huurder na afloop van de huurovereenkomst met goedvinden van de verhuurder het gebruik van de woning behoudt. Als je als verhuurder dus na een ontbindings- en ontruimingsvonnis zonder meer goedkeurt dat de (inmiddels ex-)huurder in de woning blijft zitten, loop je het risico dat je het ontbindings- en ontruimingsvonnis niet meer ten uitvoer kunt leggen, ondanks dat het vonnis nog niet is verjaard. Het alsnog ten uitvoeren van het behaalde vonnis kan dan misbruik van recht opleveren. In dat geval moet opnieuw een vonnis worden behaald als de huurder zich wederom niet houdt aan zijn verplichtingen.

Om dit te voorkomen moet de ex-huurder duidelijk op de hoogte worden gesteld dat het behaalde vonnis alsnog ten uitvoer kan worden gelegd indien de ex-huurder zich niet houdt aan een aantal specifieke voorwaarden. Denk daarbij aan het volgende:
  • de huurovereenkomst is al geëindigd en de ex-huurder geniet dus geen huurbescherming meer;
  • de ex-huurder mag tegen betaling van een gebruiksvergoeding en onder strikte, specifieke voorwaarden in de woning blijven;
  • de verhuurder behoudt zich het recht voor om het vonnis ten uitvoer te leggen als de ex-huurder zich niet aan de voorwaarden houdt.