Eén van de belangrijkste verplichtingen van de huurder is dat hij zijn sociale huurwoning daadwerkelijk zelf gebruikt als woning. In de praktijk zien we dat woningen leeg staan, omdat de huurder bijvoorbeeld in het buitenland van zijn pensioen geniet. Of dat iemand anders de woning van de huurder gebruikt en daarvoor een flinke huurprijs aan de huurder betaalt. Dit doorkruist het toewijzings-systeem en wachtlijsten lopen verder op. Logisch dat woningcorporaties hier tegenop treden. Het is alleen niet eenvoudig om het bewijs rond te krijgen dat een huurder niet in zijn woning woont. Alles staat en valt met het onderzoek dat is uitgevoerd. Hoe beter het onderzoek, hoe groter de kans dat de rechter het huurcontract ontbindt. Daarom een aantal tips voor een goed onderzoek.

Eén van de belangrijkste verplichtingen van de huurder is dat hij zijn sociale huurwoning daadwerkelijk zelf gebruikt als woning. In de praktijk zien we dat woningen leeg staan, omdat de huurder bijvoorbeeld in het buitenland van zijn pensioen geniet. Of dat iemand anders de woning van de huurder gebruikt en daarvoor een flinke huurprijs aan de huurder betaalt. Dit doorkruist het toewijzings-systeem en wachtlijsten lopen verder op. Logisch dat woningcorporaties hier tegenop treden. Het is alleen niet eenvoudig om het bewijs rond te krijgen dat een huurder niet in zijn woning woont. Alles staat en valt met het onderzoek dat is uitgevoerd. Hoe beter het onderzoek, hoe groter de kans dat de rechter het huurcontract ontbindt. Daarom een aantal tips voor een goed onderzoek.

Tip 1: Als een omwonende meldt dat zijn/haar buur de woning niet meer bewoont, vraag de melder de woning in de gaten te houden en zijn constateringen elke maand per e-mail toe te sturen. Je krijgt dan een goed beeld van de aan- en afwezigheid van de huurder.

Tip 2: Ga op verschillende dagen en tijden onaangekondigd langs bij de huurwoning (ook buiten kantooruren). Is de huurder thuis? Zitten de gordijnen open of dicht? Brandt er licht? Is de tuin onderhouden? Maak aantekeningen in een logboek en maak foto’s van de woning met de datum en het tijdstip erbij.

Tip 3: Vraag aan buren, die goed zicht hebben op de woning, wie er woont op het huuradres en wanneer zij hem/haar voor het laatst hebben gezien etc. Maak van het gesprek een verslagje en laat dit door de buren ondertekenen.

Tip 4: Vraag het water- en energiebedrijf naar de verbruiksgegevens. Hoeveel gas, water en elektra wordt er verbruikt? Komt dat overeen met de gezinssamenstelling van de huurder?

Tip 5: Confronteer de huurder pas met de uitkomst van het onderzoek, zodra het onderzoek is afgerond. Als een huurder doorkrijgt dat hij zijn woning kan verliezen, is de kans groot dat hij zich opeens weer in/om het gehuurde laat zien. Doe zo’n confrontatiegesprek altijd met z’n tweeën. Bevestig het verhaal van de huurder in een brief.

 

Loopt u tegen vragen aan voorafgaand of tijdens een onderzoek, bel ons gerust!

 

cursusaanbod huisvestingsadvocaten

Telefoonnummer
088-4520200

E-mail
secretariaat@huisvestingsadvocaten.nl