Sinds premier Rutte op 12 maart de ‘intelligente lockdown’ afkondigde zitten veel mensen thuis. Dit leidt regelmatig tot ergernissen tussen buren en – erger nog – tot ernstige overlast waarbij soms zelfs fysieke confrontaties ontstaan. Sinds premier Rutte op 12 maart de ‘intelligente lockdown’ afkondigde zitten veel mensen thuis. Dit leidt regelmatig tot ergernissen tussen buren en – erger nog – tot ernstige overlast waarbij soms zelfs fysieke confrontaties ontstaan. De afgelopen periode worden wij nog vaker dan normaal geraadpleegd over wat te doen in dit soort situaties. Een extra hindernis hierbij is dat ook medewerkers van woningcorporaties die belast zijn met het aanpakken van overlast veelal vanuit huis werken. Hoe pak je een overlastzaak dan efficiënt aan?

Allereerst moet gekeken worden naar het type overlast. Geluidsoverlast moet met een bepaalde regelmaat plaatsvinden, terwijl één geweldsincident al voldoende kan zijn om de huurovereenkomst te laten ontbinden.

Bewijs van de overlast is cruciaal voor het slagen van een ontbindingsprocedure. Het is dus van groot belang dat degenen die de overlast ondervinden dit schriftelijk melden bij de woningcorporatie. Er kan bijvoorbeeld een overlastdagboek worden bijgehouden waarin de overlast wordt omschreven met vermelding van datum en tijd. Daarnaast is het belangrijk dat de omwonenden de overlast op het moment dat deze plaatsvindt melden bij de politie. De politie maakt hiervan dan een aantekening in het politieregistratiesysteem en gaat – als er voldoende capaciteit is – langs in een poging de overlast te constateren. Van de politieregistraties kan een afschrift worden opgevraagd ten behoeve van een ontbindingsprocedure. Er kan ook op andere manieren bewijs worden verzameld, bijvoorbeeld door middel van geluidsopnamen of beeldmateriaal.
Onderdeel van de aanpak van overlast is het aanspreken van de overlastpleger op zijn gedrag en hem waarschuwen dat bij aanhoudende overlast een ontbindingsprocedure zal worden gestart. Dit kan natuurlijk ook telefonisch en/of schriftelijk. Echter, bij een ernstig geweldsincident is het niet nodig de dader eerst nog te waarschuwen. In zo’n geval kan meteen een ontbindingsprocedure worden gestart (dan wel ontruiming in kort geding worden gevorderd).

Een gedragsaanwijzing of laatste kans overeenkomst is eigenlijk ook een vorm van een waarschuwing dat bij aanhoudende overlast een ontbindingsprocedure zal worden gestart. Gaat de overlast door na een overeengekomen gedragsaanwijzing/laatste kans, dan legt dit extra gewicht in de schaal bij de rechter.

Anders dan veel corporatiemedewerkers denken, is het niet nodig om – in verband met dossieropbouw – lang te wachten met het voorleggen van een overlastzaak aan de rechter. Sterker nog, te lang wachten leidt er vaak toe dat de klagers ‘klaagmoe’ worden of zelfs verhuizen. Als je de overlastpleger waarschuwt na ontvangen klachten en de overlast houdt aan, kan al een ontbindingsprocedure worden gestart en in geval van een ernstig geweldsincident kan meteen de gang naar de rechter worden gemaakt.

Wilt u op weg worden geholpen met de aanpak van een overlastdossier, dan kunt u hierover contact met ons opnemen. Wij kunnen dan een oordeel vormen over het dossier en u adviseren over de te nemen vervolgstappen.
cursusaanbod huisvestingsadvocaten

Telefoonnummer
088-4520200

E-mail
secretariaat@huisvestingsadvocaten.nl